Doelgroepen

Doelgroepen

Continu voeren wij kwantitatieve en kwalitatieve analyses uit. Zo komen we tot steeds scherpere klantinzichten. Dankzij deze klantinzichten, maar ook dankzij de hechte samenwerkingsverbanden met u en andere partners verbeteren we voortdurend de manier waarop we onze klanten benaderen. Zo blijven we relevant binnen alle segmenten.

Met behulp van dit overzicht met marketingmiddelen ziet u met welke middelen u die verschillende segmenten kunt bereiken. De belangrijkste segmenten waar Technische Unie zich op richt zijn: Installateurs, Industrie en Technische Dienst.

Het grootste segment betreft installateurs waarbij we onderscheid maken in E-installateurs, W-installateurs en generalisten.

E-installateurs
Een elektrische installateur is een vakman die gespecialiseerd is in het aanleggen, onderhouden en repareren van elektrische installaties in gebouwen, woningen, industriële faciliteiten en andere locaties waar elektriciteit nodig is.

W-installateurs
Een werktuigbouwkundige installateur is gespecialiseerd in het ontwerpen, installeren en onderhouden van technische installaties op het gebied van verwarming, ventilatie, airconditioning en sanitair.

Generalisten
Een generalistische installateur is een installateur die een breed scala aan installatiewerkzaamheden uitvoert en expertise heeft op verschillende gebieden binnen de installatietechniek. In tegenstelling tot een specialistische installateur, die zich richt op een specifiek vakgebied, zoals elektrische installaties (E-installateur) of werktuigbouwkundige installaties (W-installateur), heeft een generalistische installateur algemene kennis en ervaring op meerdere vakgebieden.

Omvang
Daarnaast maken we voor installateurs onderscheid in de grootte van het bedrijf waarbij we de volgende indeling hanteren:

  • Key Accounts
    Technische Unie heeft zo’n 30 Key Accounts. Key Accounts zijn grote installatie-, bouw- en energiebedrijven die landelijk georganiseerd, gevestigd en werkzaam zijn. Deze grote bedrijven zijn toonaangevend in hun sector en nemen dikwijls het voortouw als het om vernieuwing gaat. Hiermee weten ze zich te onderscheiden van hun concurrenten. We richten ons specifiek op de doelgroepen Technisch Beheer & Onderhoud en Projecten.

    Key Accounts zijn geïnteresseerd in tijd- en kostenbesparende diensten. Ook houden ze zich bezig met duurzame oplossingen en circulair bouwen en installeren. Nieuwe informatie vinden ze voornamelijk online of via best practices van concullega’s. Hun kennis houden ze op peil via beurzen en vakbladen.

    Key Accounts onderscheiden zich van de andere segmenten doordat Technische Unie persoonlijk contact onderhoudt met verschillende medewerkers binnen één bedrijf betrokken zijn. Met Key Accounts vormen we echt een team en kunnen we maatwerkoplossingen bieden.

    De communicatie richting deze doelgroep is gericht op maatwerk oplossingen.
  • Installateurs groot
    Installateurs vanaf 50 medewerkers
  • Installateurs midden
    Installateurs vanaf 10 -50 medewerkers
  • Installateurs klein
    Grootste klantgroep die we ook wel lokale installateurs noemen

Marketingmiddelen voor Installateurs

Het segment lokale installateurs bestaat uit zo’n 28.000 klanten.

Lokale installateurs 1-3 monteurs
Het segment lokale installateurs is een groot en divers segment. Het grootste gedeelte van deze klanten zijn ZZP’ers. Zij werken als zelfstandig installateur of als onderaannemer van grotere installateurs. Lokale installateurs zijn graag op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen en hebben veel belangstelling voor acties. Deze doelgroep wordt benaderd met een multichannel aanpak waarin print, online marketing en onze winkels een belangrijke rol in spelen. 

Lokale installateurs 4-10 monteurs
De wat grotere lokale installateurs vragen om een andere aanpak. Ook zij werken zelfstandig of als onderaannemer van grotere installateurs. Bedrijven van deze grootte hebben behalve de monteurs ook mensen in dienst voor bijvoorbeeld planning of inkoop. Voor deze doelgroep zetten we ook de bovengenoemde multichannelaanpak in, aangevuld met de inzet van een vertegenwoordiger.

Marketingmiddelen voor Lokale Installateurs

Het segment industrie telt ongeveer 10.000 klanten. Binnen dit segment onderscheiden we vier klanttypen: machinebouw/OEM, eindgebruikers/MRO paneelbouw en industriële installateurs. Voor de industrie is het heel belangrijk om op duurzame wijze te produceren en speelt de klimaattransitie een belangrijke rol. Producten die bijdragen aan CO2-reductie en elektrificatie verdienen speciale aandacht.

Machinebouw/OEM
Machinebouwers leveren maatwerk of seriematige machines aan de eindgebruikers in de maakindustrie. Ze willen betrouwbare en veilige machines opleveren tegen zo laag mogelijke kosten. De beslissers binnen dit klanttype zijn de directeur, de engineer en de inkoper. De directeur is geïnteresseerd in oplossingen om zijn concurrentiepositie te verbeteren. De engineer is geïnteresseerd in technische productinformatie. De inkoper wil meer weten over procesoptimalisatie. We onderscheiden binnen dit klanttype de groepen: paneelbouw, machinebouw, elektrische apparaten en transportmiddelen.

Eindgebruikers/MRO
Voor de maakindustrie is het van belang dat de fabriek blijft draaien maar wel efficiënt. Er wordt gekozen voor betrouwbare producten en slimme producten. De fabriek moet ten slotte blijven draaien! Snelle service en logistieke betrouwbaarheid maken het verschil. We onderscheiden binnen dit klanttype de segmenten: voeding, verpakking en chemie.

Industriële installateurs
Industriële installateurs werken voor MRO in samenwerking met de technische dienst. Ze worden ingeschakeld bij calamiteiten of als er regulier onderhoud gepleegd moet worden. Flexibel en snel kunnen schakelen is de belangrijkste toegevoegde waarde.

Paneelbouwers
Paneelbouwers ontwikkelen en leveren besturingskasten en bedieningspanelen aan de OEM. De werkzaamheden van een paneelbouwer zijn zeer specialistisch. Het zijn echte vakmensen die beschikken over de nodige kennis en ervaring. Voor deze klantgroep hebben we specifieke diensten ontwikkeld zoals de EPLAN plug-in.

Marketingmiddelen voor Industrie

Het segment Technische Dienst bestaat uit ruim 12.000 klanten. We besteden gericht aandacht aan Technische Dienst in het algemeen en specifiek voor de zorg en voor de horeca/recreatie. Het is van  belang is dat alles blijft werken daarom wordt gekozen voor betrouwbare producten. De Technische Dienst is verantwoordelijk voor een breed pallet aan toepassingen zowel op E- als op W-gebied. Steeds vaker werkt men in de zorg en horeca/recreatie met een duurzaamheidskeurmerk en daar zullen producten aan moeten voldoen.

Marketingmiddelen voor Technische Dienst

Thuiscomfort is het consumentenplatform van Technische Unie. De nieuwste oplossingen op het gebied van duurzaam wonen, smart home en langer zelfstandig wonen worden hier getoond.

Marketingmiddelen voor Consumenten