Laadpalen zijn er in vele soorten en maten. Bij Technische Unie helpen we u graag verder bij het beantwoorden van al uw vragen over laadpalen. Zo geven we antwoord op de vraag welke laadpalen er allemaal zijn, welke laadpalen bidirectioneel kunnen laden en welke laadpalen gelijkstroom leveren. Technische Unie levert betrouwbare en kwalitatief sterke merken, waaronder Wallbox en Schneider laadpalen.
Type laadpalen
Verschil tussen AC & DC laden
AC-laden voor laadpalen:
- Bij AC-laden wordt elektriciteit geleverd in de vorm van wisselstroom.
- AC-laadpalen zijn over het algemeen geschikt voor langzamer laden, geschikt voor thuis- en openbare laadinfrastructuur.
- Ze kunnen verschillende vermogensniveaus hebben, zoals 3,7 kW, 7 kW, 11 kW, enz. Het laadvermogen is afhankelijk van de specificaties van de laadpaal en het aangesloten voertuig.
- AC-laadpalen zijn handig voor het opladen tijdens langere stilstand, zoals 's nachts thuis of tijdens werktijd.
DC-laden voor laadpalen:
- Bij DC-laden wordt elektriciteit geleverd in de vorm van gelijkstroom.
- DC-laadpalen zijn ontworpen voor sneller laden en worden vaak gebruikt langs snelwegen en op drukke locaties waar bestuurders snel hun voertuigen willen opladen.
- Deze laadpalen kunnen aanzienlijk hogere vermogens leveren, waardoor elektrische voertuigen sneller kunnen worden opgeladen. Ze kunnen vermogensniveaus bereiken tot enkele honderden kilowatts.
- Elektrische voertuigen die DC-laden ondersteunen, hebben specifieke connectoren voor dit type lading.
Load balancing voor laadpalen
Er zijn laadpalen met QR-code, waardoor snel en eenvoudig toegang wordt verkregen tot het laadslot. Daarnaast zijn er laadpalen met batterij, wat betekent dat de auto niet per se hoeft te worden aangesloten op het openbare net om opgeladen te worden. Sommige laadpalen zijn uitgerust met een energiemeter voor Dynamische Load Balancing. Deze techniek maakt gebruik van het vermogen van het station om de batterij van de auto op te laden, waardoor het laadproces versneld wordt. Het merendeel van de load balancing-systemen functioneert via een stopcontact, maar er bestaat ook een laadpaal met ingebouwd load balancing-systeem.
Bij het plaatsen van laadpalen voor een appartementencomplex, nieuwbouwprojecten of bedrijven, is het verstandig om te kiezen voor load balancing. Dit zorgt ervoor dat het laadproces efficiënter verloopt, waardoor meerdere voertuigen tegelijkertijd kunnen worden opgeladen zonder dat dit ten koste gaat van de laadsnelheid.
Laadpaal trainingen
De training 'Installeren laadpalen (volgens NEN 3140 VP)' wordt aangeboden door TU Campus in samenwerking met partner Dirksen Opleidingen. Deze tweedaagse training richt zich op monteurs met elektrotechnische kennis en ervaring, om op een veilige manier laadpalen te installeren voor particulieren en kleine zakelijke omgevingen. Na afronding van de training zijn de deelnemers in staat om verschillende soorten laadpalen veilig te installeren, de werking te testen, groepenkasten aan te passen, bekabeling en componenten te bepalen en laadpalen toe te voegen aan een TCP/IP netwerk. De training omvat theoretische en praktische toetsing voor certificering volgens de NEN 3140 VP norm.
Laadpaal installeren
Het is belangrijk om te weten hoe u een laadstation moet aansluiten voordat u het installeert. U moet ervoor zorgen dat het station goed is verbonden met de juiste stroomtoevoer en grondverbinding. Als u niet weet hoe u dit moet doen, kunt u deze training van TU Campus volgen: Installeren van laadpalen voor elektrotechnisch monteurs.
Laadpalen werken door stroom van het openbare net naar de batterij van een elektrische auto te leiden. Wanneer de batterij volledig is opgeladen, stopt het station automatisch met het leveren van stroom. Sommige laadpalen zijn uitgerust met een laadpas, waarmee gebruikers toegang kunnen krijgen tot het laadslot. Andere palen werken met een sleutel of code. In sommige gevallen moet een gebruiker betalen voor het gebruik van het station.
Voor het aansluiten van een laadpaal wordt over het algemeen gebruik gemaakt van een specifieke laadkabel, ook wel een laadpaalkabel genoemd. Deze kabel moet voldoen aan bepaalde normen en specificaties om veilig en efficiënt te kunnen functioneren. Bij het kiezen van een laadkabel voor een laadpaal is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de kabelhouder. De meest gebruikte kabel voor laadpalen is een zogenaamde Type 2 (ook bekend als Mennekes) laadkabel. Dit type kabel wordt vaak gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen, met name voor Europese modellen. Type 2 laadkabels hebben een robuuste constructie en zijn ontworpen om hoog vermogen te kunnen overbrengen.
Belangrijk bij het kiezen van een laadkabel voor een laadpaal is om te letten op de maximale stroomsterkte en het vermogen dat de kabel kan verwerken. Dit moet overeenkomen met de specificaties van zowel de laadpaal als het elektrische voertuig dat wordt opgeladen. Daarnaast moet de kabel van goede kwaliteit zijn en voldoen aan de relevante veiligheidsnormen, zoals de IEC 62196 norm voor laadkabels.
Naast de laadkabel die wordt gebruikt voor het aansluiten van het voertuig op de laadpaal, is het ook belangrijk om de juiste stroomkabel te gebruiken voor het aansluiten van de laadpaal op het elektriciteitsnet. Deze kabel moet ook geschikt zijn voor het overbrengen van het benodigde vermogen en voldoen aan de lokale elektrische voorschriften en normen.
Het opladen van een elektrisch voertuig (EV) kan op verschillende manieren gebeuren. Eén mogelijkheid is om het voertuig thuis op te laden via een standaard stopcontact van 120 volt. Dit is de langzaamste manier van opladen, maar ook de handigste. Voor sneller opladen kunnen EV-eigenaars een speciale 240-voltverbinding installeren, waardoor de oplaadtijd kan worden teruggebracht tot ongeveer vier uur. De snelste manier om een EV op te laden is bij een openbaar laadstation, dat in slechts 30 minuten volledig kan worden opgeladen. Deze stations bevinden zich vaak in parkeergarages of andere openbare ruimtes, en voor het gebruik ervan is meestal een lidmaatschapskaart of toegangscode nodig. Sommige laadstations zijn "bidirectioneel", wat betekent dat ze EV's kunnen opladen en ook stroom kunnen terugleveren aan het net. Dit soort stations komt steeds vaker voor, omdat ze eigenaars van EV een manier bieden om terug te geven aan het net wanneer de vraag naar elektriciteit groot is.
Bij het installeren van oplaadpalen voor elektrische voertuigen in nieuwbouw is het belangrijk om het juiste type paal te kiezen. De meest voorkomende soorten palen zijn Level 1, Level 2 en Level 3. Palen van niveau 1 laden langzaam op en worden meestal gebruikt om 's nachts op te laden. Palen van niveau 2 laden sneller op en worden vaak gebruikt op openbare plaatsen zoals parkeergarages. Palen van niveau 3 laden het snelst op en worden meestal alleen gebruikt bij commerciële oplaadstations. Bij de keuze van het type paal is het belangrijk om rekening te houden met de behoeften van de mensen die de laders zullen gebruiken. Als snelladen geen prioriteit is, dan kan een paal van niveau 1 of 2 voldoende zijn. Is snelladen echter wel een prioriteit, dan is een paal van niveau 3 de beste optie.
Nu de wereld steeds meer overgaat op hernieuwbare energiebronnen, wordt zonne-energie een steeds populairdere optie. Zonnepanelen kunnen worden gebruikt om elektriciteit op te wekken voor een groot aantal toepassingen, van het voeden van huizen tot het opladen van elektrische voertuigen. Een vraag die vaak gesteld wordt is of zonnepanelen gebruikt kunnen worden om accu's van elektrische voertuigen op te laden. Het antwoord is ja, zonnepanelen kunnen gebruikt worden om accu's van elektrische voertuigen op te laden.
De combinatie van zonnepanelen en laadpalen voor elektrische voertuigen biedt een slimme en duurzame oplossing voor het opladen van voertuigen met behulp van hernieuwbare energiebronnen. Door zonnepanelen te integreren met laadpalen kunnen eigenaren van elektrische voertuigen profiteren van groene en kosteneffectieve energie.
Het gebruik van omvormers is hierbij essentieel, aangezien deze apparaten de gelijkstroom (DC) die wordt opgewekt door de zonnepanelen, omzetten in wisselstroom (AC) die geschikt is voor het laden van voertuigen en andere huishoudelijke apparaten. De omvormer zorgt ervoor dat de opgewekte energie efficiënt en veilig kan worden gebruikt.
Thuislaadstations voor elektrische voertuigen kunnen op verschillende plaatsen worden geïnstalleerd. De beste plaats om het station te installeren hangt af van de specifieke indeling van de woning of garage, en van de persoonlijke voorkeuren van uw klant. Veel mensen kiezen ervoor om hun laadstation in hun garage te installeren, in de buurt van hun vaste parkeerplaats. Dit zorgt voor een gemakkelijke toegang en helpt om de snoeren uit de weg te houden. Andere populaire locaties voor thuislaadstations zijn opritten en carports. Als uw klant op de openbare weg een parkeerplaats heeft die ver verwijderd is van het elektrische paneel in huis, kunt u overwegen een lader dichter bij het paneel te installeren om de lengte van de elektrische kabels te minimaliseren.